moa gullbrand

Thailand del 1

Publicerad 2016-03-15 16:30:00 i Resa,

Heeej på er! Har inte orkar blogga idag.Hade skola tidigt på morgonen som gick jättebra men det tog alla mina krafter och jag är så glad att jag får vara hemma och vila nu. Resten av dagen har gått åt till att sova och sen hämtade jag Melina vid 14 och nu leker hon väärldens lek här ute och mamma får absolut inte vara med haha=) 
Därför tänkte jag att jag skulle passa på att börja visa thailand
för er och berätta om allt vi var med om!
Ställ frågor om ni har några också såklart =) 
 
 
 
 
 
Vi började flygresan på måndagen och mellanlandade i Kiev. För oss var det optimalt med en 3åring, speciellt eftersom Kievs flygpalts hade två stora lekplatser. Men jag ska inte ljuga, resan dit var riktigt jobbig. Melina kom inte till ro och det var helt enkelt lite för spännande med flygplan etc. Vi var så tacksamma när vi landade i Bangkok! 
 
 
Min fina man. Så hur var det där i början? Ni minns ju säkert att planen var att bo i ett hus hela första veckan. Huset vi fått låna var verkligen jättefint, det hade allt man kunde önska sig. När vi kom dit var vi trötta och hungriga och eftersom Mae Phim är litet men ändå relativt stort behöver man moped för att ta sig runt. Vi hade redan planerat detta och skulle hyra en moped med sidovagn. T åkte iväg för att fixa detta och vad tror ni händer? Jo han ska "testköra" mopeden och säger direkt "jag vet inte hur man gör, kan jag få testa någonstans utan bilar?" och dom säger "nejnej kör här". Och så några meter fram står en bil som T såklart råkar snudda med sidovagnen. Ingen stor skada men här i Thailand har a.l.l.a sprillans nya bilar och det blev såklart världens kalabalik och T fick betala 5000kr för att ens ta sig därifrån. Och mitt i allt detta sitter jag och Melina själva i ett hus och vi känner INGEN och T har ingen mobil! Tillslut kommer en kille och knckar på som jag aldrig har sett förut och säger "din kille har krockat så du vet". Eeeeh jaha? Vilken panik tror ni jag hade? Jag höll allvarligt på att dö av oro! Det som är TUR i det här är ju såklart att ingen kom till skada och att jag och Melina inte var med. Det är verkligen lätt hänt med olyckor då alla kör på som galningar och parkerar/ställer sig överallt så där och då bestämde vi direkt att moped inte funkade för oss, jag var nog orolig som gravid och vägrade sätta Melina på en moped. 
 
 
 
 
Den kvällen gick vi ner till stranden och lekte i solnedgången och det var verkligen helt fantastiskt. Melina var så lycklig! Men där och då sa vi båda till varandra att är vi på semester är det inte optimalt med en 3-åring att bo i ett hus en bit bort från strand, resturanger och annat. Därför tog vi beslutet att gå och kika på hotell. En bit bort låg ett heelt fantastiskt hotell och vi kände direkt "här måste vi bo". Att förhandla med Thailändare går alltid och ska man bo på hotell i thailand är det verkligen SÅ mycket billigare att boka på plats, verkligen ett tips. Dom andra svenska familjerna som bodde på hotellet hade betalat dubbelt så mycket som vi fick betala. 
 
Så vi sov sista natten i huset och jag vet inte om ni vill höra det här men jag uppleve ett riktigt "spökmoment". Usch alltså! Melina somnade i soffan så jag skulle sova med henne och hela natten vaknade jag säkert 40gånger av fotsteg bredvid oss. Det var verkligen så jädra obehagligt och fotstegen gick liksom runt i huset.. 
 
 
 
 
 
Morgonen efter bcheckade vi in här och vi hade inte kunnat få det bättre. Hotell precis vid havet med fantastisk personal och lite folk. Det var så lugnt verkligen! Här har både Jenny och Niklas strömstedt bott alldeles nyss och även Christer, ni vet "After Dark" haha, coolt. 
 
 
Frukost i thailand är inte som hemma (herregud så mycket vitt bröd..) men allt annat var
såå gott och jag njöt varje morgon av att äta och läsa bok i lugn och ro.
Det är verkligen semester för mig. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Såhär spenderades hela första veckan. Massor med lek i poolen med Melina, oj så vi lekt alla möjliga knäppa lekar haha. Men T har varit helt fantastisk och lekt extra mycket så jag har fått ligga i skuggan och läsa då och då. 
Vi träffade även två svenska familjer och Melina fick en kompis i samma ålder vilket var toppen =) 
 
 
 
Varje kväll efter maten var det detta som gällde, bilden gör det ju inte rättvisa men ni som varit i Thailand vet att deras bananpannkakor med choklad är det goodaste som finns! Kostar 10kr vilket är helt sjukt haha. Maten i Mae Phim var väldigt mycket skaldjur så älskar man det är man verkligen på rätt ställe. Den var helt okej men ingen "wow" thaimat som jag tyckte att det var på Koh Lanta. En middag för oss 3 med förrätt och varmrätt gick på runt 200kr så ja det är fortfarande billigt i thailand, inte lika som förut men fortfarande billigt! 
 
 
 
 
 
Det knäppaste på det här hotellet var defintivt toaletterna där det simmade runt gigantiska fiskar! Alltså inte typ söta nemo-fiskar utan riktigt gäddor typ haha. Fy så rädd man blev första gången haha! 
 
 
 
 
 
En av kvällarna tog vi med oss en svensk familj och åkte till "djungelrestuarangen". Helt plötsligt befann vi oss mitt i djungeln i världens coolaste omgivning med giiigantiska fiskar i vattnet som man fick mata och svarta svanar. Verkligen supercool upplevelse! 
 
 
 
 
Det var del 1 hihi, del 2 får ni senare, då vi åkte till Koh Samet samt Bangkok! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Moa heter jag, 24årig träningstokig småbarnsmamma. Jag bor i Umeå med min stora kärlek T och vår dotter Melina. Här får du följa med i sjuksköterskestudier, mycket träning, inredning och just nu väntan på syskon i magen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela