moa gullbrand

Att flaskmata

Publicerad 2016-07-29 19:09:21 i Vardag,

 

 
 
 
Goaste lilla knubbisen som äter typ hela tiden=) (brukar inte alltid mata såhär, bara ibland när det är
extra varmt för honom att ligga i famnen) 
 
 
 
 
Tänkte berätta lite hur jag uppelver skillnaden mellan att helamma och ge flaska eftersom jag nu testat på båda! För det första måste jag säga att det är så enormt skönt att vara "andragångsmamma", hade garanterat inte varit lika säker och lugn som jag är om det varit första barnet och det underlättar så mycket. Att inte bry sig om vad andra säger. Jag tycker om jag ska vara helt ärlig att det är helt fantastiskt skönt att inte amma. Något jag aldrig skulle tro då jag som sagt var en väldigt "för-amning-mamma" när Melina var liten. Jag kan inte säga något om han blir mättare och sover längre för minns inte hur Melina sov men upplever att han äter lika ofta som henne på dagen men var 3-4e timma på natten!
 
 
 
Vi använder: 
NAN Sensitive 1 ersättning 
NAN 1 tetra ersättning (färdigblandad) när vi är ute, den äter Lennox kall så behöver aldrig krångla med micro etc. 
Twistshake flaskor (älskar!)
 
Det positiva med flaskmatning är att: 
 
- Vi kan dela upp matningen
 
- Inga jobbiga amningshormoner 
 
- Jag går ner snabbare i vikt denna gång - typ alla sa att man skulle rasa i vikt av amningen, något jag aldrig gjorde förens jag slutade amma. Det här är såklart olika och verkligen inte det viktigaste såklart! Men för MIG är det enormt skönt att förlorat de flesta gravidkilona snabbt. 
 
- Får ha min kropp "för mig själv" - Vad jag älskar det, det tyckte jag var jobbigt sist. 
 
Det negativa med flaskmatning är att: 
 
- Kan inte trösta med bröstet - När Lennox har sina mindre nöjda perioder kan jag inte vara napp som med amning utan vi får hitta andra sätt. 
 
- Inget hormonpåslag på natten - Vihar ju fantastiska nätter nu men när dom riktigt jobbiga kommer så kommer jag vara dödstrött.
 
- Inte lika smidigt 
 
 
 
Jag älskar m.a.o flasmatningen och är SÅ nöjd över vårt beslut!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.

Kommentarer

Postat av: My

Publicerad 2016-07-30 07:44:31

Jag förstår inte riktigt hypen kring twistshake flaskorna. Är det bara att de är fina färger? Haha! Tycker de ser lite otympliga ut och svårt så småningom för barnet att hålla i flaskan själv.. Vi var supernöjda med Mam flaskorna, men är ändå sugen att testa vad som är så speciellt med dessa ;)

Svar: Haha men jag kände också så innan! Tills jag köpte, alltså dom är SÅ mycket bättre än MAM!! För det första: själva nappen sitter så bra i bebisens mun, inte minsta luft som kommer in (vilket det gör när vi använder mam-flaskan vi har) och för det andra: SÅ enkla att rengöra, inte en massa lösa delar på mam och sen är flaskan bredare där uppe så den är så mycket lättare att rengöra! Och för det tredje: dom är mycket mindre än mam-flaskorna så att bebisen ska hålla själv kommer vara 1000 gånger lättare! Och så skadar det ju inte att dom är skitsnygga direkt haha ;) så lova mig att du iallafall köper en och provar innan du kör på mam denna gång! 😬 kram!
moa gullbrand

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Moa heter jag, 24årig träningstokig småbarnsmamma. Jag bor i Umeå med min stora kärlek T och vår dotter Melina. Här får du följa med i sjuksköterskestudier, mycket träning, inredning och just nu väntan på syskon i magen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela