moa gullbrand

sanning.

Publicerad 2016-08-21 16:45:22 i Vardag,

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Jag har velat så mycket fram och tillbaka om jag ska skriva det här inlägget då det är så väldigt privat för mig. Det är nog faktiskt det mest privata jag kan prata om. Har börjat skriva och tryckt bort fliken i säkert en vecka nu, men jag känner att jag ändå vill skriva om det även om det tar emot så mycket. 
 
 
puh. okej. Jag vet att jag redan innan berättat om min ätstörning. Från 14-21 var det allt mitt liv kretsade runt. Jag har aldrig gått ner "nog" mycket för att bli klassad med anorexi men har haft exakt det beteendet. Det vill säga äta så lite som möjligt och träna så mycket som möjligt för att bli så smal som möjligt, att straffa mig själv genom att inte äta. När jag fick Melina blev jag frisk skulle jag nog säga. Jag bestämde mig för att aldrig hamna där igen för att vara ett föredöme för min dotter, vill aldrig att hon ska uppleva denna hemska sjukdom och vill aldrig ge henne osunda värderingar om sin kropp. Och nu? Måste jag vara ärlig och säga att jag fallit tillbaka. 
 
 
 
 
 
 
Den här bilden är igår, 8 veckor efter förlossning. Jag borde vara ganska nöjd eller hur? Kroppen har återhämtat sig enormt bra men sanningen är att jag inte varit snäll mot den alls. Det här är verkligen extremt jobbigt att skriva för mig. Mest för att jag vet att det är många jag känner som läser bloggen och i ärlighetens namn är jag mest orolig för att folk ska tänka "Hur kan hon vara ätstörd? Hon är ju tjock". Ja det är inte rationella tankar alls och jag hoppas såklart att ingen i min närhet tänker så. Jag har ljugit för T alla dom där lögnerna som jag sa att jag aldrig mer skulle ljuga om, om att jag ätit innan etcetc. Jag vill inte ha det såhär, jag vill inte falla tillbaka så just nu kämpar jag väldigt mycket med att äta rätt och få i mig mat. Det jobbigaste är inte maten, utan såklart ångesten som kommer med den. Ångesten som äter upp varje glad tanke i huvudet. Och jag ville skriva detta för att det känns som en sån himla dubbelmoral att prata om hälsa, t.ex i träningsinlägget när jag på insidan just nu är långt ifrån hälsa. 
 
 
 
Puh, nu har jag fått det sagt. Och jag hoppas hoppas att jag tar mig ur det här snabbt, att jag kan få tillbaka mitt friska huvud för så här vill inte jag leva. Därför tänker jag iallafall försöka hålla mig borta från att skriva om träning och mat så mycket det går för jag vill absolut inte trigga någon eller förmedla något som inte är "jag" egentligen. 
 
Kram på er och ta hand om er. Börja a.l.d.r.i.g med dumma dieter (ja c9 ÄR en sån diet tillexempel och kan leda till en ätstörning även om man inte tänker på det då). Ni är vackra och unika som ni är och förtjänar all kärlek och mat i världen! ♥
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-08-21 19:09:49

Du är en underbar tjej och du kommer klara av det här! Kämpa vännen!

Svar: <3<3<3<3<3<3<3
moa gullbrand

Postat av: Mikaela

Publicerad 2016-08-21 19:10:04

Kämpa, du fixar detta! ❤️

Svar: <3<3<3<3<3<3<3
moa gullbrand

Postat av: Elin Brännström Gullehag

Publicerad 2016-08-21 19:44:25

Kämpa och du klarar det ❤ du är en sån inspiration och du är så duktig! Var snäll mot dig själv och straffa dig inte. Det kommer gå bra och ordna sig ❤! STOR kram!

Svar: Tusen tack fina du, du är så himla gullig <3<3<3<3
moa gullbrand

Postat av: Elin Brännström Gullehag

Publicerad 2016-08-21 19:47:36

Och du är verkligen inte tjock! Såå vacker och jag känner inte dig personligen heller ☺❤

Postat av: Maria

Publicerad 2016-08-21 20:01:53

Moa! Det ska bli bra. Att du skriver detta är bra, för då avslöjar du dig och får "ögon på dig", vilket kanske är jobbigt, men BRA för friskhet.
Du är stark och kommer fixa detta. Avslöja typ allt för dina närmaste och T, ta hjälp, och lyssna på dig själv, det som du känner verkligen är du! Du tar dig tillbaka, lovar! Du är fantastiskt fin! Kram

PS. Var inte för hård mot dig själv heller, att du föll tillbaka. Inte så konstigt att falla tillbaka i gamla hjulspår när saker är jobbiga, typ förlossningsdepp och dålig sömn mm, eller vad annat det nu kan vara. Lärt hänt, och otroligt moget av dig att ta tag i det NU.

Svar: JA det är nog det, tusen tack fina du för alla ord,hjälper mer än du anar! <3<3<3<3<3
moa gullbrand

Postat av: J

Publicerad 2016-08-21 21:35:20

Vackra du! Vad stark du är som erkänner det både för oss, men framför allt för dig själv. Kan vara det jobbigaste av allt, att komma till insikt själv. Hejar och tror starkt på dig, det här grejar du! kram

Svar: tusen tack, åh vad du är gullig <3
moa gullbrand

Postat av: Cornelia

Publicerad 2016-08-22 11:37:15

Jag ser upp till dig på så många olika sätt Moa, du är så fin! Du vet att det är du och bara du som kan få dig ur detta, och tänk på att du måste behandla dig själv som du behandlar alla runt dig. Du är värd lika mycket som din tjejkompis till exempel. <3

Svar: <3<3<3<3<3<3<3 tusen tack fina fina du! och jag ser upp till DIG cornelia! Det du skrev till din mormor(farmor?) på fb det var bara så himla bra!!! du är så stark! <3
moa gullbrand

Postat av: Lisa

Publicerad 2016-08-22 12:07:57

En stor kram till dig ❤️ Blir tårögd när jag läser detta. Ja c9 har jag provat som du vet men aldrig mer. Var inte ens värt det ❤️

Svar: Nej jag tänkte att jag skulle skriva något till dig när du började men ville inte "förstöra". Men du är så fin Lisa och behöver inte testa någon sån där konstig metod! <3
moa gullbrand

Postat av: Cornelia

Publicerad 2016-09-02 17:39:43

Men!! <3 farmor, haha hon är knäppis.. SJUKT gammelmodig osv osv osv. Hade gått sönder av ångest av den kommentaren för ett år sen men har blivit mycket starkare nu, känns så skönt att kunna få vara säker i sig själv! Men det tycker jag du absolut verkar vara också och det är så fint, det här med maten kommer du fixa enkelt! Kram <3

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Moa heter jag, 24årig träningstokig småbarnsmamma. Jag bor i Umeå med min stora kärlek T och vår dotter Melina. Här får du följa med i sjuksköterskestudier, mycket träning, inredning och just nu väntan på syskon i magen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela