moa gullbrand

semester

Publicerad 2016-07-11 10:11:00 i Vardag,

 
 
 
Godmorgon på er fina. Vilken lugn morgon vi haft. Jag fick sova 5 sammanhängande timmar inatt och T tog nattning av båda barnen, är så tacksam över det, får jag dom där timmarna klarar jag mig bra. Sen tog jag över en liten kille som fortfarande är jätteförkyld. Innan låg slemmet i nästan och då var det lättare att skölja ner men nu har slemmet flyttat ner i halsen och han har så jobbigt så det är så segt och svårt att hosta upp. Tog nästan en timma med gråt innan han somnade igen och samma sak imorse, vi är inte alls vana vid gråt och varje gång tänker jag "nu kommer koliken" för det känns som att vi har FÖR tur. Vi sov iallafall 3 timmar efter det innan vi gjorde morgon och jag passade på att ringa BVC men jag gjorde allt man kan göra och det var bara att avvakta och hoppas att förkylningen släpper. Melina vaknade för en stund sen men la sig och somnade här på soffan igen, så nu har jag två sovande barn bredvid mig. Skönt med en lugn och "egen" morgon, bäst att njuta. 
 
 
 
Hur sött sover inte den här killen? Alltid med händerna uppe haha. 
 
 
 
 
 
 
 
 
Igår tog vi en långpromenad till en strand här borta och Melina badade och byggde sandslott med pappa. Dom har så roligt och jag önskar att jag också kunde stå där och gräva men vi får turas om så en är med lillebror. På vägen hem somnade hon och sov såhär i flera timmar. Vi tar en långpromenad varje dag och jag skulle ljuga om jag sa att dom inte var jobbiga, min kropp är så otränad efter månader i vila! Men det är perfekt att börja med att gå i rask takt med barnvagn, det blir min träning i några veckor iallafall. 
 
 
 
 
Idag får vi se vad vi hittar på! Jag har gjort iordning köttbullsmackor till lunch att ta med så antingen åker vi till en stor lekpark där man kan bada eller ut till glassbonden där dom gör sin egna glass, eller kanske till en badstrand. Något mysigt hittar vi iallafall på. Jag vill bara stanna tiden och ha T och hela familjen hemma såhär föralltid! Men jag vet också att vår nya vardag sen kommer bli underbar. En fråga till er med syskon: Hur reagerade det större barnet med att bara få gå 15h/veckan på förskolan? Melina är ju van att vara där 4 dagar i veckan, och även om jag brukar hämta henne vid senast 15 oftast är jag så rädd att hon ska bli ledsen över att "bara" få vara där 9-14 och inte träffa sina kompisar lika mycket. Snälla berätta! 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
.
 
 

Kommentarer

Postat av: Maria

Publicerad 2016-07-11 20:58:38

Då mitt storbarn också hade sommaruppehåll när hon fick sitt lillsyskon så hade hon inte jättebra koll på att det var någon skillnad sen tidigare. Visst kunde hon några ggr bli arg och besviken när jag kom och hämtade henne kl 13.30 (vilket var tiden som gällde på vår förskola) men tror att det handlade mer om annat, vanlig 2,5-årstrots helt enkelt. Tror att hon tyckte det var mysigt att vara hemma med oss också faktiskt, att hon också fick vara med. Det var lika ofta som hon blev ledsen för att lillasyskonet fick vara hemma medan hon var "tvungen" att gå till förskolan även fast hon älskar sin förskola. Så jag tror att det blir lite besvikelse och bråk hur man än gör pga förändringen HEMMA som ett syskon ändå innebär. Typ.
Sen känner jag igen det ddär med att man måste byta av varandra och att en måste ha koll på bebisen - tycker den tiden gick så otroligt mycket fortare med andra barnet. Det blir lättare och roligare hela tiden, man hittar rutiner, lovar! Jag brukar tänka: Det får bli som det blir, jag kan bara göra mitt bästa (och det är gott nog pga älskar mina barn). Ibland blir det skrik, ibland tårar och ibland bara världens gulligaste ögonblick mellan syskonen. Känner även igen det där med "nu kommer koliken"-tankarna. De hade jag när jag var i förlossningsdepressionen. Hade sån oro och tog tyvärr ut det i förväg. Hoppas du kan få vila och lugn och ro ibland och att du får må bättre och bättre. Avslutar min uppsats med, igen: Det kommer bli bättre!

Svar: Åh vad du är underbar som delar med dig! Tack för det! Så skönt att höra om andra som varit i samma sits! Jag hoppas att Melina också kommer tycka om att göra saker hemma med oss, att det blir en lyx att ha mamma hemma hela tiden. Tack för dina fina peppande ord, dom hjälper så mycket! Kram
moa gullbrand

Postat av: Maria

Publicerad 2016-07-11 21:00:13

Och ps: tycker inte att du klagar eller att det låter som att du tycker det är hemskt, tvärtom. Men det jobbiga kommer bli bättre ,det är det jag menar. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Välkommen! Moa heter jag, 24årig träningstokig småbarnsmamma. Jag bor i Umeå med min stora kärlek T och vår dotter Melina. Här får du följa med i sjuksköterskestudier, mycket träning, inredning och just nu väntan på syskon i magen!

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela